Ilse-en-Gerd-in-Thailand.reismee.nl

Dag 11 - Chiang Mai - Bangkok

De dag van vertrek uit Chang mai. We slapen uit en doen rustig aan in de voormiddag. Gerd heeft nog steeds enorm veel last van hare rug. Ze staat weer compleet uit den haak. Ondertussen heeft ze ook nog keelpijn en weigert haar stem soms. Airco heeft zo zijn nadelen. 'S middags trakteren Danny en Aida ons op een lunch in een prachtig open air restaurant. We eten tussen de watervallen,aan een rivier en prachtige bloemen. Het eten is Thais, lekkere frisse fruitshakes en de verschillende soorten vis zijn heerlijk. Het toilet is een bezoek meer dan waard. Nooit eerder gezien en nooit gedacht dat je een toilet " geweldig" kan vinden. We gaan terug naar Danny' s huis, nog efkes wat babbelen op hun terras en dan is het tijd om de bagage in te laden en richting station te gaan. Ons verblijf in Chang mai zit erop. We zijn hier heel vriendelijk en gastvrij ontvangen. Het was heel plezant. Zowel Danny Zijne Engelse humor als Aida haar gevatte droge opmerkingen waren super. Niet te geloven dat deze mensen respectievelijk 73 en 71 worden in december. Onze slaaptrein vertrekt om 17 u00 die we maar net halen door het drukke verkeer. We nemen afscheid na weer enkele prachtige dagen te hebben beleeft. Op naar Bangkok. Een rit van 13 uren, waar we overstappen op de trein naar chumphon.

Dag 10 - Chiang Mai - Longnecks

Om 7u uit ons bed want we gaan de long Necks bezoeken. Danny brengt ons naar de stad waar we opgehaald worden met een busje. Onze eerste stop is bij een orchideeen kwekerij. Stond niet bij op t programma maar dat is niet erg. Dit pakken we ook mee. Tevens was er een butterflyfarm. Gerd kan hier heel mooie foto's maken. Onze eerste stop is bij een Karen stam. Heel primitief allemaal. Een klein birmees vrouwtje loopt ons, vooral Gerd, overal achterna,vanaf de moment dat Gerd haar foto nam. Ze wil verkopen en laat zich niet afschepen. Dit wordt een beetje vervelend. Na vertrek uit dit dorp gaan we op weg naar de grootste grot van Chang mai. Hier geen inheemse stammen, uiteraard wel ne Boedha. Onze gids valt goed mee. Is van veel op de hoogte en geeft fatsoenlijk uitleg. Het is tijd om gaan te lunchen. We zijn met zeven, een koppel uit Argentinië, een koppel uit Singapore, een Hongaars meisje en wij. We worden aangenaam verrast. Het is eten is heel lekker,goed verzorgd en uitgebreid Nu moeten we een uurtje rijden voor we het volgende dorp bereiken. Hier bevinden zich de longnecks. Zowel jong als oud heeft de zwaar wegende ringen rond hun nek. Een vrouw van 65 draagt 26 ringen, het weegt ongeveer 5 kg. Ze heeft echt een lange nek en is heel mager. Hun huisvesting gaat ons verstand te boven. Dat mensen nog leven in deze omstandigheden is gewoon niet te begrijpen. Overal staan kraampjes voor hun huis gebouwd en ze pushen wel een beetje om te kopen. Wat we blijven weigeren. Om vier zijn we al terug op de afgesproken plek, maar Danny komt pas om vijf uur. Gerd gaat zich nog een uurtje laten masseren en Ilse gaat lekker op terras zitten bij o'malleys. Gerd,Danny en Aida komen ongeveer tegelijk aan op ' t terras. We moeten ons verhaal doen bij de nodige printjes. We gaan nadien eten in de stad. Deze keer Thais en weer heel lekker. Dn gaan we over de markt en naar de bazaars,waar kunstenaars prachtige tekeningen maken. Het is onze laatste avond in Chang mai. We kopen nog wat cadeautjes en gaan dan naar huis. Het was weer een geslaagde dag.

Dag 9 - Chiang Mai

Vandaag lekker lang geslapen en uitgebreid ontbeten. 'S middags gaan we naar een olifantenpark waar de bereiders samen leven met " hun" olifant. Dit is spectaculair. Bij aankomst koopt Aida bananen die we mogen voeren aan de olifanten. We krijgen "good luck" kussen en knuffels van dumbo en Co. Wat zijn ze groot en sterk. Ze laten ons zien hoe ze gewassen worden in de rivier. Het is duidelijk dat zij hier echt van genieten. Je kan ze zomaar aanraken,ze zoeken zelf contact. Nadien geven ze een show waarbij ze darts spelen, voetbal en als toppunt maken ze schilderijen. Mooie schilderijen zelfs. We besluiten de bergpas terug te nemen wat spectaculaire uitzichten oplevert. Het ene nog mooier dan het andere. Het is een lange weg met enorm veel haarspeldbochten,waar Ilse wagenziek van wordt. We eten kort bij huis. Bij een Australiër,die ook pasta en pizza heeft. Dus Italiaans vanavond. We maken het niet te laat,morgen moeten we vroeg op en wordt een lange dag.

Dag 8 - Chiang Mai

Na een lekker ontbijt bij Danny en Aida vertrekken we naar doi Suthep. Een tempel boven op de berg waar ge meer dan 300 trappen voor moet doen. Wij pakken de lift :) de tempel is prachtig gelegen en geeft een fantastisch uitzicht over Chang mai. Er zijn veel monniken aanwezig maar duidelijk voor commerciële doeleinden. We besluiten nog een tempel te bezoeken ,gelovige bijtjes dat we zijn, omdat hij op de weg terug ligt. Wat pratat ligt heel afgelegen en lijkt verlaten,doch dit is niet het geval. Dit is een aangename verassing. Er bevindt zich een enorm grote boedha en het is hier heel mooi en rustig. Na een korte rust rijden we terug naar de stad. De dagelijkse avondmarkt is al in volle gang. Kilometers kraampjes. Je weet niet wat je ziet. We gaan eten bij o'malleys. Lekker Ierse kost. Weer eens wat anders dan rijst. Nadat we gegeten hebben gaan we over de markt. Een stukje toch,want dit is veel Te groot om alles te zien, Gerd gaat ondertussen een rugmassage laten doen. Door een verkeerde beweging heeft ze waarschijnlijk een zenuw geklemd.

Dag 7 - Chiang Mai

Lekker uitgeslapen en toen gaan ontbijten. Zat ook nog bij in de prijs. Omdat de tijd kort was, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons valies Eens een beetje op orde te brengen en dan op tijd naar 't station. Onze trein vertrekt om 13.19 alle, dat stond op ons ticket. Dat kan dus iets anders betekenen in Thailand. Uiteindelijk vertrek 14u10. In totaal hebben we 2 u vertraging en komen we pas omhalf elf in Chang mai aan. Danny staat ons al op te wachten en brengt ons naar zijn huis. Gelukkig maar,want wat een drukte hier. Ongelooflijk. Eerlijkheidshalve moeten we toch efkes zeggen dat ondanks de vertraging de trein in orde was. Proper, lekker eten inbegrepen. Danny wijst ons al onmiddellijk op al de restaurantjes,pubs en natuurlijk de girly bars. Het is de zondagmarkt en het krioelt in heel de stad van de mensen. Het is niet simpel om hier door het verkeer te geraken.

Dag 6 - Ayutthaya

Opgestaan om 7 u na slechte nachtrust. Het bed was nogal hard en bobbelig en we hadden de airco afgezet omdat Gerd serieus last had van keelpijn. Daardoor werd het natuurlijk veel te warm om te slapen. Richard en Devis brengen ons naar het station,waar wij ons ticket naar pitsanolok kopen en zij hun reis naar chumpon aanvatten. Nadat we voorlopig afscheid hebben genomen gaan we onze bagage afgeven en pakken een tjoek tjoek naar het historical park van ayattuya. Door de overstroming van vorig jaar is er veel verwoest en nog terug in opbouw. Het park is erg groot en we gaan van de een ruïne naar de andere. Na enkele uren hebben we 't gehad en besluiten iets gaan te eten. Dat was een avontuur. Plaats nemen, zitten en wachten en wachten tot er uiteindelijk een vrouwtje komt met de menu. Fijn. Na weer geruime tijd te hebben gewacht komt ze eindelijk terug om de bestelling op te nemen. Wat ze niet kan,dus Ilse moet de bestelling opschrijven. We wachten opnieuw. Drinken blijft achterwege en ons vrouwke ook. Niet erg.het is niet zooo warm. 35 Gr. Zeker niet meer. Dus we wachten,weer. Uiteindelijk komt er ne jonge gast,die duidelijk just uit Zijne nest kwam, ons vertellen dat ze eigenlijk nog niet open zijn. Begrijpe wie kan. Hilarisch gewoon. Op zoek naar iets anders dan maar. We vinden een restaurant op de rivier,waar we lekker en goedkoop eten. Het is tijd om richting station te gaan. Natuurlijk heeft onze trein vertraging. Geeft niks,we zijn in vakantie. Het gebruik van de trein moet ge wel wat gewoon zijn. Er wordt niks aangeduid,ge zoekt het maar uit. Natuurlijk stappen wij op in de verkeerde wagon,die dan ook nog Es' bomvol zit.we proberen om van de ene wagon naar de volgende te gaan, wat echt plezant is met 20 kg bagage en een gangpad van 30 cm dat vol staat met eeuwig glimlachende Thai.ik mis nog een ding : de kakelende kippen. Net als in de film. Oh ja de bediening wil ook nog passeren met drank etc. Op dat moment,als we met ons neus tegen de muur gedrukt staan met onze bagage tussen ons beneden rond onze nek, pissen we allebei bijna in ons broek van ' t lachen.We denken logisch om naar de juiste wagon te gaan,wat overbodig is in Thailand, met als gevolg dat we na twee wagons te hebben door worsteld tot de conclusie komen dat we de verkeerde kant zijn opgegaan. Wij moeten helemaal terug!! Dat is niet te doen en niet meer om te lachen. We zijn beland in een slaapcabine en vragen de bediende om te mogen blijven zitten tot de volgende stop om dan over 't perron van wagon te veranderen. We hebben drie spoorwegbediendes nodig vooreer iemand ons begrijpt. De volgende stop moeten we tegen een sneltempo wisselen,we lopen de benen onder ons lijf uit,maar de trein vertrekt al voor we er zijn. Ze doen de trein terug stoppen om ons erin te laten. Halleluja. Krijgen zelfs hulp dan. Heel de trein had ons gezien. Eindelijk op onze plaats voor een rit van 5 u en half. Er is geen airco,maar alle ramen en deuren zijn open wat lekker afkoelt. Tot dat.... De zon ondergaat. Er zitten wat vliegskes en beestjes. Niet zo erg. Een half uur later moet alles dicht en het licht uit. Er is een ware invasie van beestjes,kruipend en vliegend. Iedereen zoekt dekking of slaat in ' t rond.Het laatste uur is te doen,maar we willen eruit. En wij zijn niet de enige.In het station krijgen we een overnachtingstip van heel vriendelijke Canadezen. Lithia guest house. Vlakbij,goedkoop en proper. Zo kan 't ook.

Dag 5 - Kanchanaburi

Onze dag begint met een ontbijt dat niet wil komen. Onze serveerster verstaat geen woord van wat we zeggen. Toppunt deze morgen, devis moet zelfs aan andere tafels bestelling opnemen en helpen vertalen,zodat de andere gasten toch ook aan eten geraken.De bestelling komt met grote tussenpozen en dan ook nog 't verkeerde. Ergernis alom totdat het zo belachelijk wordt dat we de slappe lach krijgen. Ok, we gaan. Als eerste staat vandaag het war cemetry op programma. Ongelooflijk proper, netjes onderhouden. Toch ook weer indrukwekkend,zovelen die daar liggen en zoveel jonge mannen. Dan gaan we terug naar de rivier Kwai om met de trein over the bridge te gaan en door de dodenbocht. Dit levert weeral spectaculaire uitzichten op. Onze rug betaalt wel de prijs: de zitjes zijn houten banken die kei hard zijn en de trein schokt en wiebelt nogal. Devis en Richard wachten ons op aan het eind van de rit. We gaan een stukje te voet de dodenbocht in en daar is een grot,die gebruikt werd onder de oorlog als bordeel. Nu is er een tempel en kan je een wens doen. Het olifantenkamp is het volgende. Onze dagen zijn goed gevuld. We gaan rijden op zo'n grote jumbo. Weer een fijne ervaring. De olifanten zijn tam en braaf. Het is toch wel hoog En op sommige momenten wel spannend als we afdalen door het stukje jungle. Op ' t eind van de rit maken we blijkbaar een fout door de bereider geen fooi te geven. Hij kijkt ons bijna dood. Was al vrij duur en wisten wij veel. We verlaten kanchanaburi en gaan richting ayutthaya. Het is een trip van ongeveer 200km. Bij aankomst willen de heren even rusten en maken wij van de tijd gebruik om haren te wassen. We gaan eten bij de rivier. Lekker als altijd. Ondertussen staat Ilse vol muggenbeten,ondanks de sprays en creme's. Vooral de benen krijgen het zwaar te verduren van die klein rotzakjes. Om half twaalf gaan we slapen.

Dag 4 - Kanchanaburi

Wij,met name,gerd en Ilse,waren op tijd paraat,zoals afgesproken. We gaan ontbijten in ons Resort sam'house. Dan richting bridge over rivier Kwai. Na de nodige foto's,want het maakt toch wel indruk,beseffend wat hier ooit is gebeurd, maken we een bezoek aan het war museum. Hier zien we authentieke zaken uit wo ll,maar jammer genoeg is het niet goed onderhouden en rommelig. Van daaruit gaan we naar de Tijgertempel. Zeker een aanrader. Daar moet Gerd nog een lange broek kopen en Ilse een hemd van Devis over aan doen. Kwestie van geen monniken te verleiden. We kunnen een wandeling maken met een tijger aan de riem. Dit slaat Gerd even over. Niet helemaal gerust In die grote katjes. Dan komen we aan de canyon waar we de tijgers mogen vast pakken en foto's nemen. Hier overwint Gerd haar twijfel en komt toch mee in de canyon. Ilse moest Gerd wel wat beschermen. Unieke ervaring om een tijger van 220 kg op je schoot te hebben. Ze zijn heel rustig en ongelooflijk mooi. Ze voelen ook heel zacht aan. Op geen enkel moment zijn we bang,doch de begeleiders van de tijgers zijn nogal ruw en het is hun gedrag dat ons wat nerveus maakt. Dan gaan we naar de jongen kijken als ze gevoed worden. Ze zijn half was en speels. Ook hier mag je mee de canyon in. Hiervoor waren we net te laat. Bij de groep toeristen waren er toch bij die niet zo op hun gemak waren toen de jonge tijgers in het rond sprongen en met elkaar begonnen te spelen. Als afsluiter nog een welpje tegen gekomen van 2 maanden. Je mocht haar strelen,maar niet pakken. Toen stond the hell fire pass op het programma. Eerst een bezoek aan het museum, en een kort film gezien van de gevangene die de doorgang gekapt hebben. Dan de wandeling door de hell fire pass.Geen ander woord dan pakkend hiervoor. Duizenden hebben hier hun levengelaten. Op de terug weg passeren we ook nog een waterval. De natuur is geweldig mooi. Heel helder water. We hebben helaas geen badpak bij. Het had voor de welkome afkoeling kunnen zorgen. We besluiten om de dag af te ronden en te gaan eten dit maal in het centrum. Wederom heel lekker en het is hier echt goedkoop. Tijd om gaan te slapen.