Ilse-en-Gerd-in-Thailand.reismee.nl

Dag 10 - Chiang Mai - Longnecks

Om 7u uit ons bed want we gaan de long Necks bezoeken. Danny brengt ons naar de stad waar we opgehaald worden met een busje. Onze eerste stop is bij een orchideeen kwekerij. Stond niet bij op t programma maar dat is niet erg. Dit pakken we ook mee. Tevens was er een butterflyfarm. Gerd kan hier heel mooie foto's maken. Onze eerste stop is bij een Karen stam. Heel primitief allemaal. Een klein birmees vrouwtje loopt ons, vooral Gerd, overal achterna,vanaf de moment dat Gerd haar foto nam. Ze wil verkopen en laat zich niet afschepen. Dit wordt een beetje vervelend. Na vertrek uit dit dorp gaan we op weg naar de grootste grot van Chang mai. Hier geen inheemse stammen, uiteraard wel ne Boedha. Onze gids valt goed mee. Is van veel op de hoogte en geeft fatsoenlijk uitleg. Het is tijd om gaan te lunchen. We zijn met zeven, een koppel uit Argentinië, een koppel uit Singapore, een Hongaars meisje en wij. We worden aangenaam verrast. Het is eten is heel lekker,goed verzorgd en uitgebreid Nu moeten we een uurtje rijden voor we het volgende dorp bereiken. Hier bevinden zich de longnecks. Zowel jong als oud heeft de zwaar wegende ringen rond hun nek. Een vrouw van 65 draagt 26 ringen, het weegt ongeveer 5 kg. Ze heeft echt een lange nek en is heel mager. Hun huisvesting gaat ons verstand te boven. Dat mensen nog leven in deze omstandigheden is gewoon niet te begrijpen. Overal staan kraampjes voor hun huis gebouwd en ze pushen wel een beetje om te kopen. Wat we blijven weigeren. Om vier zijn we al terug op de afgesproken plek, maar Danny komt pas om vijf uur. Gerd gaat zich nog een uurtje laten masseren en Ilse gaat lekker op terras zitten bij o'malleys. Gerd,Danny en Aida komen ongeveer tegelijk aan op ' t terras. We moeten ons verhaal doen bij de nodige printjes. We gaan nadien eten in de stad. Deze keer Thais en weer heel lekker. Dn gaan we over de markt en naar de bazaars,waar kunstenaars prachtige tekeningen maken. Het is onze laatste avond in Chang mai. We kopen nog wat cadeautjes en gaan dan naar huis. Het was weer een geslaagde dag.

piuhn

zet er eens in hoe de ringen worden gezet